Ostra nietolerancja węglowodanów prostych u osób na ketozie.

Podstawową zasadą w żywieniu jest zasada proporcji: na 1 g białka przypada 2.3 – 3.5 (lub więcej) tłuszczu i 0.3 – 0.5 g węglowodanów.

Bardzo ważny jest rodzaj zjadanych pokarmów.

Białko – im jest lepsze to zjadamy mniej objętościowo i wagowo.

Tłuszcz – im bardziej nasycony – tym lepszy.

Węglowodany złożone są zawsze lepsze niż węglowodany proste.

Najlepszym białkiem jest białko zawarte w żółtku jaja, bardzo dobrym jest białko zawarte w wątróbce, nerce, mięsie wieprzowym.

Najlepszy tłuszcz to ten, który zawiera najwięcej atomów wodoru – czyli najbardziej twardy.

Węglowodany proste są bardzo dobrą energią ale działającą krótko ponieważ wchłaniając się z jelit do krwiobiegu bez przeszkód natychmiast, człowiek najczęściej nie jest w stanie ich wykorzystać czyli spalić – stąd też są one główną przyczyną otyłości i innych chorób przewlekłych m.in. awitaminozy wit. C.

Lepsze są zatem węglowodany złożone (ziemniaki, jarzyny, ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału), które zjadane z odpowiednią ilością tłuszczu, który opóźnia ich rozkład do węglowodanów prostych w jelicie nie powodują gwałtownego przecukrzenia krwi jak to ma miejsce przy zjadaniu węglowodanów prostych (cukier, miód, owoce, białe pieczywo itp.).

Ludzie na ketozie nie zawsze pamiętają o tych podstawowych zasadach i wówczas do głosu dochodzi stare łacińskie przysłowie – „przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka”.

Zdarza się więc, ze łamią ową zasadę proporcji, mimo tego, iż wiedzą, że organizm ich pracuje już na innym metabolizmie.

Najczęściej dotyczy to częstego pożywiania węglowodanów prostych – sezonowych (czereśnie, truskawki, winogrona, brzoskwinie i innych). Rezultatem tego znany jest nam fakt wzrostu poziomu cholesterolu ogólnego a zwłaszcza jego frakcji – trójglicerydów a także i inne objawy ogólne takie jak złe samopoczucie, poczucie choroby które powodują dyskomfort psychiczny i fizyczny.

Trener Personalny,
Dietetyk Kliniczny,
M. Surma

You must be logged in to post a comment.