Unikniesz siniaków dzięki… owocom

Jedząc owoce prosto z drzewa, upewnij, że nie były niedawno pryskane.

Szukaj tych, które zawierają dużo rutyny oraz witaminę C.

Grejpfruty są najbogatszym źródłem bardzo nam potrzebnej, choć rzadko spotykanej substancji – rutyny. Wchodzi ona w skład tak zwanego kompleksu bioflawonoidów występujących w niektórych owocach i warzywach razem z witaminą C. Związki te dość często są określano jako witamina P. Poza grejpfrutami w rutynę obfitują wszystkie inne owoce cytrusowe – a więc pomarańcze, cytryny, mandarynki. Najlepiej jeść je bardzo cienko obrane, gdyż łaśnie pod skórką znajduje się najwięcej tej cennej substancji.

Rodzime owoce są równie znakomite.
Niektóre z naszych owoców także zawierają rutynę, choć w mniejszej ilości. Należą do nich przede wszystkim śliwki, czarne porzeczki, jeżyny oraz morele. Najbardziej wartościowe są świeże owoce. Warto więc wykorzystać krótki letni sezon i jeść pełnymi garściami 😉 – na deser, robiąc z nich sałatki albo dodając do różnych potraw, także dań mięsnych.

Nie tylko owoce są zdrowe.
Fantastycznym źródłem energii jest kasza gryczana i to w każdej postaci: na sypko lub – w połączeniu z serem żółtym albo twarogiem – jako farsz do pierogów i naleśników. Z dodatkiem np. grzybów można z niej przygotować oryginalne w smaku kotlety i zapiekanki. Dużo rutyny mają też liście gryki, z których przyrządza się herbatę.

Dlaczego rutyna jest taka ważna?
Rutyna zwiększa wchłanianie i wykorzystanie witaminy C.
W ten sposób:

  • dodaje urody, pomaga bowiem w utrzymaniu prawidłowej struktury kolagenu, który odpowiada m.in. za jędrność skóry;
  • zapobiega pękaniu naczynek włosowatych, wzmacniając ich ścianki;
  • chroni przed żylakami;
  • działa przeciwalergicznie, reguluje poziom histaminy – nadmiar tej substancji wyzwala reakcje uczuleniowe.

„Rutynowa” sałatka

Składnik (2 porcje):

  • grejpfrut
  • 2 pomarańcze
  • banan
  • morele
  • gruszka lub jabłko
  • jogurt naturalny/grecki
  1. Owoce obrać ze skórki.
  2. Pokroić je w kostkę grubości ok. 1-2 cm.
  3. Dokładnie wymieszać wszystkie składniki.
  4. Polać sałatkę wybranym jogurtem.
  5. Wstawić na pół godziny do lodówki.

You must be logged in to post a comment.