Witamina C chroni oczy przed zaćmą

Badania nad tą substancją potwierdzają jej olbrzymie znaczenie dla naszego zdrowia.

Naukowcy francuscy twierdzą, że systematyczne zażywanie witaminy C może zmniejszyć niebezpieczeństwo zaćmy (inaczej: katarakty) nawet o 75%

Skąd taki wniosek?
W trakcie badań ostrości wzroku przeprowadzonych wśród starszych osób  stwierdzono, że u części badanych nie występują typowe dla wieku objawy zaćmy. Okazało się, że pacjenci Ci zażywali przez 10 lat 500 mg witaminy C dziennie.

Jak działa witamina C?
Nie leczy zaćmy, która już powstała. Może jednak, zdaniem naukowców, skutecznie jej przeciwdziałać. Witamina C (podobnie jak inne przeciwutleniacze, np. witamina E czy karoten) hamuje bowiem procesy starzenia się oka.

W jakiej ilości?
Zwykle zaleca się 60-100 mg witaminy C dziennie. Specjaliści twierdzą jednak, że jest to ilość niewystarczająca. Dzienna minimalna dawka powinna wynosić, ich zdaniem, co najmniej 200 mg.

Gdzie jej szukać?
Witamina C znajduje się przede wszystkim w owocach i w zielonych warzywach. Np. w 100 g gujawy (gruszla właściwa) jest jej aż 275 mg, czarnej porzeczki – 180 mg, kiwi – 80 mg, wiśni – 60 mg, pomarańcz – 55 mg. Aby ułatwić organizmowi wchłanianie witaminy C z owoców, należy spożywać je w trzech porcjach, po każdym posiłku.

Witamina C zwiększy też pojemność płuc i poprawi twoją kondycję.

CO TO JEST KATARAKTA
Wraz z wiekiem, nasze oczy, podobnie jak cały organizm, starzeją się. Następstwem tego jest postępujące zmętnienie soczewek, czyli katarakta. Choroba ta prowadzi do stopniowego pogarszania się wzroku, a czasem nawet do ślepoty.

You must be logged in to post a comment.