Pokonaj stres i odzyskaj sen

 

Jeśli sen jest przerywany i płytki, stres się pogłębia.

Czy zdarza Ci się kłaść do łóżka po długim, męczącym dniu z nadzieją, że noc przyniesie upragniony wypoczynek, a potem godzinami przewracasz się z boku na bok? Nie możesz usnąć albo zasypiasz jak kamień, lecz po jakimś czasie budzisz się i masz trudności z ponownym zaśnięciem lub Twój sen jest płytki i czujny… Zastanawiasz się dlaczego? Przyczyn jest wiele, ale jeśli tego rodzaju kłopoty, nazywane zaburzeniami snu, powtarzają się często, mogą być pierwszym sygnałem nadmiernych napięć nerwowych.

Co robić, by szybko zasnąć i przespać całą noc

Odpowiednio długi, nieprzerwany sen nie tylko przynosi nam wypoczynek, ale wręcz jest nam niezbędny organizmowi. Kiedy śpimy, trwa regeneracja różnych narządów i odnowa komórek mózgu. Oto co można zrobić, by dobrze się wyspać.

1. Przygotuj się do wypoczynku

Każdego dnia znajdź czas na relaks, a w tygodniu – na aktywność fizyczną (maszerowanie, jogging, pływanie). Ćwiczenia fizyczne wydłużają fazę głębokiego snu.

Rozładuj napięcie, maszerując. Późnym popołudniem wybierz się na dłuższy, szybki spacer. Ruch łatwo rozładuje napięci nerwowe, poprawia nastrój, odrywa myśli od codziennych zmartwień.

Kontroluj to, co jesz. W późnych godzinach popołudniowych raczej nie jedz produktów, które obfitują w witaminę C (np. cytrusów, kiwi, ponieważ pobudzają one układ nerwowy. Ostatni posiłek staraj się jeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Wieczorem nie pij kawy, herbaty, coca-coli ani innych napoi zawierających kofeinę.

Weź relaksującą kąpiel. Dodaj do wody kilka kropli olejku lawendowego. , który działa odprężająco. Właściwości uspokajające ma kąpiel z dodatkiem wywaru z szyszek chmielu (200 g suszonych szyszek zalej 2 l wody, gotuj 5 min, odcedź i wlej do wanny). Weź kąpiel dwie godziny przed snem. Powinna trwać 15-20 minut.

2. Stwórz warunki sprzyjające wypoczynkowi

To, gdzie i na czym śpimy, ma olbrzymi wpływ na jakość snu, zwłaszcza w przypadku istniejących już zaburzeń.

Wywietrz pokój. Najlepiej spać przy uchylonym oknie, niezależnie od pogody. Jeśli to możliwe, wieczorem porządnie wywietrz sypialnię – temperatura nie powinna przekraczać 18 stopni.

Zadbaj o miejsce do spania. Zbyt wąskie łóżko nie pozwala na wygodne ułożenie ciała. Nieodpowiedni materac będzie uciskał kręgosłup, co też wybija ze snu.

3. Skorzystaj z dobroczynnej mocy roślin

Wiele z nich działa przeciwlękowo, uspokajająco. Ułatwia to zasypianie, poprawia jakość snu, a dodatkowo zwiększa odporność organizmu na stres

Popijaj ziółka. Przed snem wypij filiżankę naparu z melisy. Podobne właściwości ma mieszanka z ziela melisy, dziurawca, macierzanki, kwiatu pierwiosnka, wrzosu (1 łyżeczkę ziół wymieszanych w równych proporcjach zaparz w szklance wody).

You must be logged in to post a comment.